دلایل دشمنی غرب با ایران
محیا
باغبان افسران جنگ نرم
جمعه 20 بهمن 1391برچسب:, :: :: نويسنده : باغبان

دلایل دشمنی غرب با ایران

دلیل دشمنی کشورهای غربی با ایران چیست ؟به چه دلیل در مجلس کشوری مانند آمریکا سالانه بوجه ای هنگفتی جهت مبارزه وجنگ علیه ایران تعیین می شود؟ 

وچرا جورج شولتز استراتژیست معروف غربی که در سال های 1980 تا1988 وزیر امور خارجه کشور آمریکا در دولت ریگان بود می گوید: (انقلاب اسلامی خطرناک ترین دشمن مشترک تمدن غرب در سراسر تاریخ آن است.)

یا در جای دیگر ریچارد نیکسون که در سال های 1968 تا 1974 رئیس جمهور آمریکا بود می گوید: (اسلام خمینی و بنیاد گرایی اسلامی برای ما خطرناک تراز تهدید کمونیسم و شوروی است.)

علت اینکه سیاست مداران غربی ایران را بزرگترین دشمن خود می داند واین گونه با ما دشمنی می کنند چیست ؟

 در کشور ما پاسخ های مختلفی به این سوال داه شده که همه ی آنها تا حدودی درست است اما پاسخ حقیقی

این سوال چیست؟

قطع دست غربیان از منافع کشور

عده ای معتقداند چون انقلاب اسلامی موجب شده دست غربی ها از منابع و ذخایر مادی و زیرزمینی کشور ما قطع شود ، آنان تلاش می کنند با ضربه زدن به جمهوری اسلامی و تضعیف آن مجددا به کشور برگردند و کنترل منابع نفتی و معادن و ذخایر غیرنفتی کشور را در اختیار بگیرند.

مطمئنا این دلیل درست است چرا که ایران کشوری است سرشار از منابع طبیعی وهیچ شکی در آن نیست برای مثال مارک پالمر در گزارشی با عنوان ( ایران-آمریکا ،رهیافت جدید) به سیاست مداران غربی می گوید : ( ایران به لحاظ وسعت سرزمینی ، کمیت جمعیت ، کیفیت نیروی انسانی ، امکانات نظامی ، منابع طبیعی سرشار و موقعیت جغرافیایی ممتاز، در منطقه خاورمیانه و نظام بین الملل به قدرتی کم نظیر تبدیل شده است .) واز جهتی فرهنگ حاکم بر مردم غرب فرهنگی منفعت طلبانه و سودگرایانه است. معیار آنها در تعاملات و تقابلاتشان منافع خودشان است. آنها سالیان زیادی کنترل کامل منابع و ذخایر نفتی و ملی کشور ما را دراختیار داشتند وطبیعی است که خواستار بدست گیری مجدد آنها باشند .

اما واقعا می شه قبول کرد این همه عناد و دشمنی و صرف این مقدارهزینه از جانب غرب علیه کشور ما به این دلیل باشه؟ آمدیم وغرب پیروز شد مگه سرجمع چقدر می تونه از منابع کشورما سود کنه که الان داره این طوری هزینه می کنه؟

قدم گذاشتن درحریم علوم ممنوعه

دیگر پاسخی که به این سوال داده می شود این است که غرب به این دلیل با جمهوری اسلامی ایران در تقابل است که جمهوری اسلامی با پیشرفت های علمی وفناوری خود آینده اقتصادی و سیاسی غرب را تهدید می کند ؛ چرا که جمهوری اسلامی ایران ازنظرعلمی و فناوری به وادی هایی گام نهاده که درآن وادی ها غرب یکه تازی می کرده است.

برخی ازنمایندگان مجلس ششم(127 نماینده) واعضا تیم مذاکره کنندگان هسته ای جمهوری اسلامی با کشورهای اروپایی در دوران اصلاحات واقعا و به طور جد چنین اعتقادی داشتند.آنان گمان می کردند علت اصلی دشمنی غرب با جمهوری اسلامی وعامل اصلی تحریم های اقتصادی ومانع تراشیهای بین المللی علیه جمهوری اسلامی مسئله انرژی هسته ای است در همین راستا معتقد بودند ما باید دست از اینگونه فعالیت های علمی واقتصادی برداریم تا بتوانیم ادامه حیات بدهیم.

 دربررسی این تحلیل، لازم است توجه داشته باشیم که این یک حقیقت است که جمهوری اسلامی ایران عزم خود را برای دستیابی به قله های علمی وفناوری جزم کرده است و در این مسیر هیچ چیزی هم جلودار او نخواهد بود. رهبر معظم انقلاب حضرت ایت الله خامنه ای نه تنها از پیشرفت علمی و تولید علم سخن می گوید که ایده شکستن مرزهای دانش بشری را مطرح می کند و این در دنیای کنونی که علم وقدرت عجین یکدیگرند و کشور قدرتمند کشوری است که از نظر علمی پیشرفته باشد خوشایند دشمنان ما نیست و طبیعی است که تمام تلاش خود را بکنند تا به هر شکل مانع از پیشرفت علمی ما شوند.

 اما اگر این علت دشمن های غرب با ایران است پس چرا علیه پاکستان وهندوستان که نه تنها در حال ساخت نیروگاه های هسته ای هستند بلکه گاه گاهی آزمایش هایی در راستای ساخت بمب هسته ای نیزمی کنند و عضو ان پی تی هم نیستند اقدامی نمی کنند حتی به آن ها کمک هم می کنند؟ 

تهدید دوستان غرب

 برخی نیز این پاخ را می دهند که علت اصلی مخالفتهای غرب با ایران تهدید دوستان امریکا از سوی ایران است. یعنی چون ایران از حزب الله لبنان و حماس فلسطین دفاع می کند و این گروه ها با اسرائیل مخالفند پس غرب با ایران مخالفت می کند.

معنای این سخن آن است که اگر جمهوری اسلامی ایران دست از کمک به حزب الله و حماس بر دارد غرب با ما دشمنی نخواهد کرد. آیا واقع این پاسخ درست است و غرب باما دیگر دشمنی نخواهد کرد؟

هر سه پاسخ درست است اما بنظر من هیچ کدوم از این پاسخ ها آن قدر محکم نیستن که بشه کفت دلیل اصلی دشمنی غرب با ایران است و این پاسخ ها تنها پرتوهایی از پاسخ واقعی این سوال هستند.

تقابل باورها و ارزش ها

  حقیقت آن است که مشکل ما و غرب مشکلی ریشه ای و بنیادین است . مشکل تقابل دو نوع جهان بینی و دو نوع ایدوئولوژی است. نوع نگاه جمهوری اسلامی به ((جهان، انسان، سیاست، امنیت، معنویت، سعادت، اخلاق، اقتصاد، رفاه، عدالت و دیگر مقوله های مهم انسانی)) با نوع نگاه غربیان به این مقوله ها متفاوت است. اصولا این دو نگاه از نظر علمی و منطقی نمی توانند با هم سازگاری داشته باشند . ایدئولوژی ها جمهوری اسلامی برگرفته از دین اسلام است وایدئولوژی های غرب برگرفته از فکر وخلاقیت انسان است . به همین دلیل در دنیای غرب تا قبل پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) هیچ کس توجهی به دین نداشت و روند عمومی جهان  به سوی به انزوا کشیدن دین بود. اما بعداز پیروزی انقلاب اسلامی یکباره رهبران دینی حتی رهبران مسیحی و یهودی قوت گرفتند و از نیروی دین با خبر شدند .

برای نمونه آنتونی گیدنز (جامعه شناس مشهور انگلیسی) در فصلی از کتاب خود با عنوان پدیدهء نوزایی دینی می نویسد:

(در گذشته سه غول فکری جامعه شناسی یعنی «مارکس» و «دورکیم» و «ماکس وبر» با کم و بیش اختلافاتی فرآیند عمومی جهانی را به سمت سکولاریزیسون و به حاشیه رفتن دین می دیدند ولی از آغاز دهه ی هشتاد و با انقلاب اسلامی ایران شاهد تحقق عکس این قضیه هستیم؛ یعنی فرایند عمومی جهان روند معکوسی را اغاز وبه سمت دینی شدن پیش می رود.)

برای درک هر چه بهتر این پاسخ به نظرم لازم است مطالعه ای هرچند گذرا بر تاریخ غرب داشته باشید .

اما این ایدوئولوژی ها چیست ؟ در این وبلاگ 6 تا از مهم ترین ایدوئولوژی های غرب رو براتون بیان می کنم.

 

 

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها